Az építkezés a legkeményebb kihívás az autóguminak

Amiket a legjobban szeretek az építkezésben, azok a munkagépek: valószínűleg még ezért is dönthettem el kiskoromban, amikor minden játékom markoló, kamion vagy daru volt, hogy ilyen helyen akarok dolgozni felnőttként. Aztán ahogy lassan felnőttem, az álomból valóság lett, és még mindig ugyanúgy lenyűgöznek a munkagépek. Annyi a különbség, hogy most már nem tudom őket tologatni, mert jellemzően már a gumijuk is legalább a derekamig ér.

De hát a hatalmas munkához kellenek is az ilyen hatalmas gépek. Páran vannak az építkezésen, akik a hagyományos kocsijukkal járnak munkába (leginkább a vezetők, akik nem tudnak annyit sétálni, hogy valahol máshol parkoljanak, hanem inkább behajtanak az építkezési területre), és rajtuk láthatjuk, hogy mit tesz az ilyen terep a nem speciálisan erre a célra készült járművekkel. Érdekes megfigyelni például, hogy egy sima autónak szinte évente kell új gumi.

A munkagépek hatalmas abroncsai arra lettek kitalálva, hogy a poros, kavicsos, gyakran építkezési törmelékkel teliszórt telepen is megállja a helyét. Ugyanakkor, egy sima kerék számára ez extra igénybevételnek számít, és nagyon gyakran kell cserélni. Egy csapatépítés során a főnököm mesélte, hogy Ő például olyan gyakran kell, hogy feljárjon a gumidiszkont.hu oldalra, hogy szinte már törzsvendégnek számít.

Amikor az ember behajt az építkezés területére, akkor az első dolog, ami történik, hogy a gumijának a bemélyedései telimennek apró kavicsokkal. Ezek, ha nem távolítják el őket, akkor szépen lassan, a sok használat során egyre jobban belefúródnak a kerékgumiba, és folyamatosan gyengítik annak az anyagát. Így aztán később már a jóval gyengédebb igénybevétel során is lehetséges lesz a defekt, minden egyéb hatás nélkül. Pontosan ezért szokták az emberek akkor is, ha nem járnak építkezésen legalább évente elvinni a kocsijukat, hogy megvizsgálják a kerékgumijukat, és kiszedjék belőle az apróbb kavicsokat.

De emellett egy ilyen helyen sok más mechanikai hatás is érheti a kereket: nyilván, ha egy nagyobb, esetleg élesebb törmelékre ráhajtunk, akkor még erősebb erőknek tesszük ki őket, és közvetlenül is kockáztatjuk a kilyukadást. Azokat a helyeket, ahol autók járnak, mindig megpróbáljuk tisztán tartani, de a régi közmondás is megmondja: „Ahol fúrnak, ott forgács is van”.

Emellé pedig még tovább ronthatják a helyzetet, ha olyan olyan tényezők is fennállnak, mint például ha a kerékben túl nagy a nyomás, vagy akár túl alacsony, esetleg az autó is túl van terhelve – utóbbi pedig itt könnyedén előfordulhat.

Ami pedig abszolút olyan dolog, amivel jó esetben csak egy építkezésen találkozik egy ember, azok a veszélyes folyadékok. Itt gyakran dolgozunk olajjal, vagy valamilyen savas vagy lúgos folyadékkal, amiket nyilván mindig megfelelő körültekintéssel kezelünk, de rendszeresen előfordul, hogy valamennyi a talajon végzi. Hogyha egy autó ilyenen hajt keresztül, az nagyban megviselheti a gumiját, és szüksége lehet akár speciális mosásra vagy kezelésre is – de azt mindenképpen el kell érni, hogy ne maradjon rajta.

Pont ezért vannak már olyan bejáratott helyei a vezetőknek, mint a gumidiszkont.hu, ahonnan pontosan tudják, hogy bármikor tudnak akár házhozszállítással együtt is autógumit rendelni a nekik megfelelő típusból. Erre pedig elég gyakran szükségük is van – nyilván mindannyian műszaki emberek, így maguk meg is tudják ejteni a cserét, és legfeljebb kiegyensúlyozni kell a kerekeket.

Emellett csak annyit tudnak tenni, hogy vezetés közben vigyáznak, és minél gyakrabban elmennek ellenőrzésre, hogy a már említett dolgokat ki tudják küszöbölni: kiszedik a gumijuk barázdáiba akadt kis kavicsokat, ellenőrzik, hogy a nyomás az előírt tartományon belül van, és minden feltétel megfelelő ahhoz, hogy tovább vezessenek.

Ilyen szempontból egy vezetői kocsiban ülni nem egy életbiztosítás: mivel a kerék folyamatos igénybevételnek van kitéve vezetés közben, egy építkezésen használt kocsinál, ha az nincs jól karbantartva, mindig fennáll egy durrdefekt vagy egyéb baleset esélye. Már csak ezért is kell nagyon alaposan figyelni az olyan dátumokra, mint hogy mikor esedékes egy átvizsgálás, vagy mennyi ideje van fenn ugyanaz a kerékgumi.

A nagy munkagépekkel szerencsére ilyen probléma nincs: azok olyan vastag gumival rendelkeznek, amit nem is találhatunk meg egy hagyományos gumidiszkontban, és pontosan az ilyen terhelésre vannak kitalálva. Hát nem csodálatos gépek ezek?